We herinneren ons allemaal nog onze favoriete leraar. Die gaf op eigen wijze les, speelde geen rollenspel, maakte verbinding en zorgde voor een veilig lesklimaat. Je voelde je gezien en gehoord en soms zelfs geïnspireerd.

Hetzelfde geldt voor jouw teamleden. Ook zij willen gehoord en gezien worden en werken in een prettige en veilige omgeving.

Hoe maak jij de verbinding, bewaak je de grenzen en hoe haal jij het beste uit jezelf en je team op een manier die helemaal bij jou past? Dat is precies waar authentiek leiderschap voor staat.

Je bent docent en groeit door naar teamleider of afdelingsmanager. Of je bent dat al en krijgt een nieuwe baan als adjunct of directeur. Bij ieder niveau spelen er andere krachten en belangen. En ieder niveau vergt andere vaardigheden en kwaliteiten.

Tijdens dit een-op-een traject gaan we op zoek naar jouw leiderschapsstijl. Welke tools heb jij nog nodig? Wat zijn jouw sterke kanten en hoe kun je die laten excelleren?

Het traject bestaat uit een mix van gesprekken, psycho-fysieke oefeningen en opdrachten. Aan de orde komen tal van ‘basis leiderschapsbouwstenen’ als:

  • Missie en visie
  • Sociale veiligheid
  • 80-20 regel
  • Deming cirkel
  • Relatie taken-bevoegdheden-verantwoordelijkheden
  • Vertrouwen en loslaten
  • Één team-één taak
  • Grenzen (h)erkennen en bewaken (persoonlijke-, team-, school en Missie- en Visie-grenzen)
  • Situationeel leiderschap

Het resultaat is dat jij jouw team aanstuurt op de manier die helemaal bij jou past. En dat geeft meer vertrouwen in je eigen rol, een hechter team, betere resultaten en meer plezier.

We komen acht keer bij elkaar en je krijgt opdrachten waar je thuis aan werkt. Het vraagt daarom wel om jouw commitment. Maar wat je erin stopt, komt veelvoudig terug.